اهمیت رزین های کروماتوگرافی تخلیص کننده در تولید داروهای نوترکیب

اهمیت رزین های کروماتوگرافی تخلیص کننده در تولید داروهای نوترکیب

اهمیت رزین های کروماتوگرافی در صنعت به عنوان بخش پایین دستی استراتژیک حوزه تولید داروهای نوترکیب بسیار بالا می باشد. با استفاده از رزین های کروماتوگرافی در خالص سازی بیومولکول های تولید شده با مهندسی ژنتیک، فرآیند تولید داروی نوترکیبی کامل می گردد. به منظور درک اهمیت رزین کروماتوگرافی در داروهای نوترکیب، اطلاعات مختصری از این حوزه معرفی می گردد.

داروهای نوترکیب چیست؟

محصولات نوترکیب که با دستکاری های ژنتیکی و تغیییرات DNA در موجودات مختلف همراه است، موجب تحول عظیمی در تنوع فرآورده های دارویی مورد مصرف شده است. فرآورده های دارویی نوترکیب مولکول هایی با وزن مولکولی بالا هستند و عملکرد آن ها راندمان بالاتری نسبت به مولکول های داروهای شیمیایی دارد، زیرا مولکول هایی هستند از جنس طبیعت.

مواد اولیه دارویی، واکسن های نوترکیب و سیستم های نوین دارورسانی و ژن رسانی با هدف دارو درمانی و ژن درمانی از این دسته می‌باشند.  داروهای نوترکیب، بی خطر ترین و هدفمند ترین درمان های حوزه خود را ارائه می‌دهد؛ داروهایی که به زبان ساده مثل موشک نقطه زن با دقت بسیار عمل می کند. داروهای نوترکیب داروهایی هستند که سلول بیمار را در بدن شناسایی و فقط به همان سلول به صورت هدفمند حمله میکند وآن هارا از بین می برند و به سلول های دیگر آسیب نمی رسانند.

سال هاست که این دارو ها در دنیا تولیدمی شوند و یکی از محور های اصلی این داروها درمان سرطان است، چون سلول های سرطانی پروتئین های غیرطبیعی از خود نشان می دهند که این هدف خیلی خوبی برای داروهای نوترکیب است که با تشخیص آن ها می توان به صورت مشخص فقط آن سلول های سرطانی را از بین می برد، ولی در شیمی درمانی های رایج این اتفاق نمی افتد زیرا در شیمی درمانی داروی سمی وارد بدن میشود وهرجایی که تکثییر سلولی زیاد بود را مورد حمله قرار می‌دهد و در شیمی درمانی موهای بدن می ریزد و حتی سلول های مغز استخوان هم از این حملات در امان نیستند ولی در روش نوترکیب این موارد اتفاق نمی افتد.

زیست فناوری یا بیوتکنولوژی به ویژه با استفاده از روش های DNA نوترکیب نقش مهمی در طراحی دارو و تولید داروها و واکسن ها ایفا می کند.

شرکت دانش بنیان نوآوران زیست گستر ارگ به عنوان اولین و تنها تولیدکننده رزین های کروماتوگرافی در خاورمیانه، سهم عمده ای در تامین نیازهای صنعت ساخت واکسن و تولید داروهای نوترکیب کشور از بایت رزین های کروماتوگرافی مورد استفاده در فرآیند تخلیص بیومولکول های زیستی می تواند ایفا کند.

اشتراک گذاری این مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *